Zeer goed

Gemiddelde waardering 8.6 (36)

Varieren in je voeding voor blijvend succes!

Nadiah, viel ruim 15 kg af. Ruim 2 jaar later zijn de kilo's er nog steeds af en is Nadiah gezonder en voelt zich fitter dan ooit. En dat met 2 kinderen, een huishouden, een baan etc. Wekelijks deelt ze haar tips & recepten met jou!

Een van de dingen die ik moeilijk vond, toen ik begon met afvallen, was variëren met mijn voeding, en dan vooral met het avondeten. We hebben allemaal een druk leven en ongemerkt zet je toch redelijk vaak hetzelfde op tafel omdat dat nu eenmaal “makkelijk” is. Het is al snel aardappels, groenten en vles, of een snelle pasta. Maar toen ik het eenmaal onder de knie kreeg bleek het juist een van de dingen te zijn waardoor ik mijn nieuwe levensstijl beter vol hield, en waar ik heel erg veel plezier in kreeg. Verandering van spijs doet eten.

Een van mijn standaard uitspraken is deze: Houd het simpel! Je hebt (bijna) geen pakjes en mixjes nodig, met een paar simpele kruiden en specerijen kun je je eten verrassend lekker, anders en gevarieerd maken. Ik heb de volgende ingrediënten bijvoorbeeld standaard in huis: Knoflook, uien, pakjes met blokjes tomaten (bij gebrek aan vers een prima alternatief) en een hele plank vol specerijen zoals komijn, gedroogde pepertjes, chillipoeder, sereh (gemalen citroengras), kerrie en nog veel meer. Ook citroen en limoen zijn lekkere smaakmakers.  

Ik volg niet altijd strikt recepten, maar gooi gerust van alles in de pan en proef tussendoor of het lekker smaakt. Dat doe ik met stoofpotjes, roerbakgerechten en zelfgemaakte sauzen. Je kunt namelijk prima gezonde en lekkere sauzen maken zonder vette (kook)room te gebruiken zoals regelmatig aangegeven staat! Gebruik gewoon magere naturel yoghurt of kwark. En zeker niet onbelangrijk, ik ben veel meer soorten groenten gaan eten. Ook al vind je iets niet zo lekker, door een andere bereiding kan het ineens heel anders en lekkerder smaken. Probeer en experimenteer!  Ok, het ene experiment zal geslaagder zijn dan het andere, maar je zult zien dat je gerechten maakt die heerlijk zijn en snel favoriet worden!

5 tips om te blijven varieren in je voeding zonder al teveel gedoe

  1. Zorg dat je een aantal basis ingredienten altijd in huis hebt. Die van mij zijn: knoflook, uien, kruiden naar keuze en tomaten blokjes. Zo kan je altijd een zelfgemaakte soep, sausje voor de pasta of vis of stoofpot maken zonder al teveel gedoe met recepten. Hier heb je buiten je vrije dagen om vaak geen tijd voor ook al zijn je voornemens nog zo groot. Onthoud: gemak dient de mens ;)
  2. Zorg dat je altijd een paar basis producten hebt die je graag s'avonds eet zoals: zilvervliesrijst, quinoa, volkoren of spelt pasta, (zoete) aardappels. Zo heb je altijd een basis.
  3. Probeer meer soorten groenten uit, zeker als je in de avond je koolhydraten uit bijv pasta/rijst/aardappelen schrapt. 
  4. Probeer verschillende soorten bereidingswijze uit. Vind je gekookte broccoli niet te pruimen? Probeer dan eens vaker broccoli te roerbakken en mix dit met andere groenten, kruiden en zaadjes.
  5. Probeer voor jezelf lekkere combinaties te bedenken waarvan de smaken goed samen gaan. Bijvoorbeeld vis uit de oven met gewokte groenten, gezonde soja-saus en sesamzaadjes of juist zoete aardappel uit de oven met kipfilet en gestoomde broccoli roosjes afgetopt met wat amandelschaafsel en zeezout. 

 

 

 Tip 6: Hier zie je een van mijn favoriete recepten… Snel, simpel en gezond? Wil je dit heerlijke stoofpotje ook eens zelf maken? Klik dan hier voor mijn recept!

 Laat je weten hoe hij smaakte?

 

Sportieve groetjes,

Nadiah

Deel dit artikel

Terug naar overzicht